you're reading...
Uncategorized

Champagne war between supermarkets

There seems no end between the price war for cheap champagnes.

Never seen.
The battle for the cheapest champagne is going on for a while. Carrefour started in November to put the price of three champagnes just under ten euro. Delhaize followed quickly, as Colruyt, which today claimed promotion with a champagne for 8.75 euro in the leaflets, which was announced as the cheapest champagne available on the Belgian market.

Colruyt confirms that it remains loyal to their “red pricing system” and will adjust their prices as of Thursday. The chain goes even a step further than Carrefour and offers the house champagne ‘Marquis Marmontel’ for only 8.45 euro.

Are these the final prices or should we wait until New Year’s Eve to get our bubbles from the supermarket? “For us this is the lowest price,” says Carrefour. They won’t say how much margin the supermarket chain exactly gain on their champagne. Except “Not taking a lot of margin, but they don’t sell at a loss.” General rule is that for every bottle of champagne there are 1.3 kilogram grapes needed. Champagne grapes cost around 5 euro per kilogram. There are still additional costs like for example: the bottle, cork, label, transport and distribution of the champagne. How far can a supermarket really go?

“It’s all about negotiating with the champagne farmers in Reims,” said Eric De Busscher, champagne importer for Colruyt. “Because we now have to adjust our prices, we will re-negotiate with our suppliers.”

Champagne farmers need cash, is well known. “Last fall was particularly bad for champagne sales,” says De Busscher. “This year fewer traders bought champagne, because they first wanted to lose their own stock. French exports sputtered and stocks began to accumulate. Therefore, more and more champagne farmers are willing to sell at lower prices.”

Not only the crisis is the culprit for champagne. The cheaper cava and prosecco champagne’s playing also important factors. This year in Belgium there has been sold 15 million bottles of Spanish cava, against 10 million bottles of champagne. And the Italian Prosecco is sold for the first time over 1 million of bottles.

BRUSSEL – Aan de prijzenoorlog tussen de goedkope champagnes lijkt maar geen einde te komen.

Nooit gezien. Champagne ‘De Richeville Réserve Brut’, een ‘premier prix’ of instapchampagne gemaakt door een coöperatie in Reims, voor 8,49 euro. ‘Om klanten te lokken net voor eindejaar’, zegt Julie Stordiau, de woordvoerster van Carrefour.

De slag om de goedkoopste champagne is al een tijdje aan de gang. Carrefour stak in november het vuur aan de lont met drie champagnes net onder de tien euro. Delhaize volgde al snel, net als Colruyt, dat tot vandaag promotie voerde met een champagne voor 8,75 euro die in de folders aangekondigd werd als ‘de goedkoopste champagne verkrijgbaar op de Belgische markt’.

Colruyt bevestigt dat het trouw blijft aan zijn ‘rodeprijzensysteem’ en vanaf donderdag zijn prijzen aanpast. De keten gaat zelfs nog een stapje verder dan Carrefour en biedt zijn huischampagne Marquis Marmontel aan tegen 8,45 euro.

Zijn dit de definitieve prijzen of moeten we nog wachten tot oudejaarsavond zelf om onze bubbels in te slaan? ‘Wat ons betreft is dit de laagste prijs’, zegt Julie Stordiau. Hoeveel marge de supermarktketen nog heeft op de champagne, wil de woordvoerster niet kwijt. ‘Niet veel meer, maar we verkopen niet met verlies.’ Algemene regel is dat je voor één fles champagne 1,3 kilogram druiven nodig hebt. Champagnedruiven kosten ongeveer 5 euro per kilogram. Daar komen nog de kosten voor de fles, de kurk, het etiket, het transport en de distributie bij. Hoe ver kan een supermarkt daarin gaan?

‘Het draait allemaal rond onderhandelen met de champagneboeren in Reims’, zegt Eric De Busscher, champagne-inkoper bij Colruyt. ‘Omdat wij onze prijzen nu moeten aanpassen, zullen wij opnieuw onderhandelen met onze leveranciers.’

En dat de champagneboeren cash geld nodig hebben, is intussen genoegzaam bekend. ‘Vorig najaar was bijzonder slecht voor de champagneverkoop’, zegt De Busscher. ‘Daardoor kochten handelaars dit jaar minder champagne in, omdat ze eerst hun eigen stock kwijt wilden. De Franse export sputterde en de stocks begonnen zich op te stapelen. Daarom zijn steeds meer wijnboeren bereid hun champagne te verkopen tegen lage prijzen.’

Niet alleen de crisis is de boosdoener voor champagne. Ook de goedkopere cava’s en prosecco’s spelen de champagne parten. Dit jaar zullen in ons land om en bij de 15 miljoen flessen Spaanse cava over de toonbank gaan, tegenover 10 miljoen flessen champagne. En ook de Italiaanse prosecco komt voor het eerst boven de 1 miljoen verkochte flessen uit.

Wednesday 23 December 2009

Auteur: (abl, ems)

Advertisements

Discussion

No comments yet.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: