you're reading...
Uncategorized

Dynamic admission prices prevent extreme busy days

Hours in the queue for the rollercoaster or an other wild ride? Who doesn’t know about it? Especially in the summer day-trippers storm to theme parks to eventually wait a really long time in the line to experience a ride. To avoide these extreme busy day, theme park Slagharen (the Netherlands) introduces flexible admission prices.

Going to a theme park on a calm day is, because of the admission prices, a lot cheaper than on the busy days. At ‘Slagharen’ the prices vary from €12.50 to €24.50. On the special actiondays, the customers get an ever cheaper admission price of €5.

The operations manager explains how it works: ‘Our website is a summary of different colors for quiet and busy days. This changes constantly by the number of reservations and the number of days prior to arrival. How earlier you buy the tickets, the more favorable the price is. A reservation made by the given price is fixed. The schedule changes nothing about this price.

‘Slagharen’ is the first theme park in the Netherlands that introduces flexibel prices. Other industries like airline companies already use such systems.

‘Dynamische toegangsprijzen voorkomen extreem drukke dagen’

Uren lang in de rij voor de achtbaan of een andere attractie; wie kent het niet? Vooral in de zomermaanden bestormen dagjesmensen de Nederlandse pretparken, om vervolgens na een ellenlange file aan te sluiten in de rij voor een attractie. Om extreem drukke dagen te voorkomen voert attractiepark Slagharen flexibele entreeprijzen in.

Op een rustige dag naar een attractiepark gaan, is door de flexibele toegangsprijzen een stuk goedkoper dan op een drukke dag. In Slagharen variëren de prijzen van 12,50 euro tot 24,50 euro. Op de speciale actiedagen zijn bezoekers nog een stuk goedkoper uit en mogen ze voor 5 euro naar binnen. Wie wil profiteren van de lagere prijzen moet de website van attractiepark Slagharen in de gaten houden.

Angelique Klar, bedrijfsdirecteur van Slagharen legt uit hoe het werkt: “Op de website staat voor iedere maand een overzicht met verschillende kleuren voor rustige of drukke dagen. Dit verandert constant door het aantal reserveringen en het aantal dagen voor aankomst. Des te vroeger je boekt, des te gunstiger de prijs.” Een reservering voor de genoemde prijs staat vast. Het schema verandert niets meer aan deze prijs.

Slagharen is het eerste attractiepark in Nederland dat de flexibele prijzen invoert. Andere branches, zoals vliegtuigmaatschappijen gebruiken het systeem al langer. Een vroeg geboekt ticket is vaak een stuk goedkoper, dan een ticket dat vlak voor vertrekdatum is gekocht.

De prijs voor een dagje attractiepark liegt er normaal gesproken niet om. Ook Angelique Klar erkent dat de prijzen van attractieparken hoog liggen. Slagharen probeert hier met de wisselende prijzen op in te spelen. “We zien dat de consument bewuster is van zijn of haar uitgaven. Deze vijftig euro kunnen ze maar één keer uitgeven. Op dat bewustzijn willen we inspelen. Ook zagen we in het park enorme pieken en dalen. Op drukke dagen stonden er files voor het park en lange wachtrijen, terwijl we op andere dagen graag meer bezoekers wilden zien. Die extremen willen we eruit halen.”Het nieuwe prijsbeleid valt volgens Klar goed onder de bezoekers van Slagharen: “De gemiddelde Nederlander is uit op een koopje, dat ben ik zelf ook. Of dat nu op Marktplaats, in de uitverkoop of voor een attractiepark geldt, wij zijn er kien op.” Wie een kaartje online reserveert voor een rustige dag is absoluut goedkoper uit. Maar op drukke dagen blijft een entreeticket redelijk prijzig.

Volgens Klar is het nieuwe prijsbeleid al een succes. “We lanceerden de prijzen in januari en zijn nu ruim een week open. Het is nog heel prematuur, maar we hebben al wel tienduizenden reserveringen.” Ook attractieparken Hellendoorn en Walibi World lieten weten de flexibele entreeprijzen toe te gaan passen.

Door Grytsje Anne Pietersma voor DagjeWeg.nl, 31/03/2010
Advertisements

Discussion

No comments yet.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: